Sidor

onsdag 3 januari 2018

Årsrapport 2017

Jag börjar med att säga,
God fortsättning på det nya året!




Ett nytt år framför oss och jag tänkte titta lite på hur det gått under 2017. Aktiedepån har varit en besvikelse under året, den har bara ökat med 0,44% under 2017 och värdet hamnade på 453.319 kr. Orsaken till att portföljen inte gått bra värdemässigt beror största delen på H&M aktiens nedgång men även en svagare dollar under året har bidragit.



Om jag börjar att titta på målen jag satte upp för 2017,
- 500.000 kr i totalt sparande
- 2000 kr per månad i utdelningar
- 100.000 blogg besökare

Det är endast ett av målen jag nådde under 2017 och det är antalet besökare på bloggen som passerade 100.000 under året. Det är givetvis lite av en besvikelse att övriga mål inte nåddes men eftersom jag vet varför dessa mål inte nåddes bryr jag mig inte så mycket utan det är bara att blicka framåt mot nya året. Utdelningarna under 2017 blev totalt 14.657,21 kr, 1221,43kr per månad. Utvecklingen under åren ser bra ut och jag ser fram emot 2018 och hur utvecklingen kommer att se ut i slutet av året. Totalt ökade utdelningarna under 2017 med +44,2% jämfört med 2016 vilket jag är helnöjd med.



Jag fortsätter att amortera 4000kr per månad under en tid framöver tills jag når ca 50% belåningsgrad på lägenheten i Sverige, sedan växlar jag över en del av amorteringarna till aktiesparande. Jag har även ett månatligt räntesparande på 2000kr per månad som framförallt går till driftkostnader för huset i Spanien. Målet är att så småningom sälja lägenheten i Sverige och flytta till Spanien och då ha extra tillgångar från försäljningen samt utdelningar att leva på, det ligger ca 10 år framåt i tiden så utdelningsportföljen borde bli rejält mycket större fram tills dess, känns skönt att inte behöva bry sig om förändringar för pensionsåldern i Sverige.

Förutom de besparingar jag nämnt sätter jag in 2000kr per månad till aktiedepån och totalt sparande (inkl amortering) under året blev 103.000kr, av dessa användes 31.000kr till aktiesparande. Totalt ökade mina likvida medel med +7,3%. Här finns det massor av förbättringspotential och om jag måste erkänna det själv har jag varit slösaktig under 2017.

Så, vad ska jag då sätta upp för mål för 2018?
- 500.000 kr i totalt aktiesparande
- 2000 kr per månad i utdelningar
- Mer aktivt bloggande
- 36.000 kr till aktiesparande

Jag låter två av förra årets mål stå kvar då det är min förhoppning att jag lyckas nå dessa under 2018. Sen måste jag lägga ned mer tid på bloggen, har varit riktigt dåligt under 2017, jag siktar på minst 5 inlägg per månad. Och till sist ska jag spara 3.000kr per månad till aktiesparande, detta borde medföra att jag kommer att disponera ca 4000kr - 5000kr varje månad att handla för.

Till sist önskar jag alla bloggläsare ett lysande investeringsår under 2018!

1 kommentar: