Sidor

fredag 24 augusti 2018

Aktieköp

Idag är det löningsdags och jag har en stående överföring på 3000kr till aktiedepån hos Avanza. Tillsammans med utdelningar får jag minst 4000kr per månad att handla för.

Jag ökade mitt innehav i JM eftersom det varit en kraftig nedgång för aktien, nedgången har varit för hela branschen och även Peab, NCC och Skanska har jag funderat på men det blev alltså JM som man ser överallt där det byggs nya bostäder.

Köpte 21st för 181,50kr / aktie. Jag får se om jag fortsätter handla JM nästa månad, beror helt och hållet på utvecklingen och övriga marknaden.

3 kommentarer:

  1. Hur fungerar utdelningar på utländska aktier? Jag sparar normalt i fonder men har börjat småhandla lite aktier (Köpt lite NCC, men tänkte även fylla på med ett investmentbolag och bank framöver).
    Men jag ser att du har många utländska aktier, är det för att sprida utdelningen? Och hur ser man vad man får för utdelning på dessa bolag via Avanza?

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hejsan! Jag använder https://www.nasdaq.com/symbol/ko/dividend-history för amerikanska aktier, länken visar utdelningen för Coca-Cola, både aktuell och historisk data visas. Dessutom kan du se övrig info om varje aktie också. Annars kan Yahoo/Google finance vara en bra källa också.

      Radera
    2. Utdelningen fungerar på samma sätt som för Svenska aktier, utländsk skatt dras av automatiskt. Jag har utländska aktier för att sprida investeringar i olika valutor, givetvis så är det en fördel med kvartalsutdelning. Samtidigt gillar jag ägande i välkända varumärken som finns över hela världen.

      Radera