Sidor

måndag 21 maj 2018

Löneförhöjning

Så är årets löneförhandling slut och för min del blev det som väntat, ca 2% i löneförhöjning. Det blir nästan en 1000-lapp i bruttohöjning och någonstans mellan 600-700kr efter skatt. Det är väl så mycket man kan räkna med nuförtiden, tror inte jag kommer göra något löneskutt. Jag har blivit alldeles för lat för sånt.

Eftersom inflationen är så låg så är det en reallöneökning vilket det inte alltid varit under arbetsåren,  jag har också varit med om kraftiga löneökningar men ser tillbaks på de som ökat ansvar/prestationskrav. Målet när man blir äldre måste vara att få så hög lön som möjligt med minsta möjliga ansvar/prestationskrav för att må så bra som möjligt.

Det finns de som inte kan sluta att jobba när de närmar sig pensionen, dit hör inte jag utan jag har inga problem att inte göra någonting. Bara glida omkring i Spanien på ålderns höst är något jag ser fram emot.

2 kommentarer:

  1. När man hör om alla som får löneförhöjning kan jag bli lite avundsjuk och tänka tankar som att man kanske borde sälja företaget och bli anställd. Men sen kommer verkligheten ikapp mig och jag inser att för mig passar det bäst att vara egen. Detta trots att det innebär att om jag vill ha en löneökning så måste jag dra in mer pengar. Hur som helst; grattis till löneökningen.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att vara egenföretagare ger ju andra fördelar förutom lön. Nog ganska vanligt att enmansföretagare tar ut en liten lön från sitt eget företag för att minimera skatte effekterna.

      Radera