Sidor

torsdag 20 juni 2019

Trevlig midsommar!

Snart midsommar vilket jag tycker markerar starten för sommaren i Sverige. I år ska jag jobba hela sommaren och istället åka ned till huset i Spanien under hösten. Många gånger har jag tänkt att nu säljer vi lägenheten i Sverige och flyttar till Spanien som ekonomiskt oberoende, idén är fullt möjlig och genomförbar, vi skulle också då bli ekonomiskt oberoende. Högt räknat skulle vi landa på strax under 2000kr i månaden i fasta kostnader. Därutöver tillkommer mat och annat.

Jag kommer jobba några år till om inget oförutsett sker, så vi kommer avvakta med eventuell flytt. Var nyss inne och kollade till depån och det är väldigt nära 600.000kr nu. I år har jag haft en värdeökning på 21,2% vilket är riktigt bra. Det kanske kommer en nedgång i höst, ingen aning och jag bryr mig heller inte. Vid nedgångar har jag passat på att köpa billiga aktier i stabila bolag, gäller att tillvarata alla tillfällen som uppstår.

Just nu har jag flera bolag jag vill öka mitt befintliga innehav i, så det kommer bli inköp under nästa vecka då överföringen till depån görs. Jag misstänker att kronan som blivit extremt svag kommer fortsätta vara svag under lång tid framöver, riksbanken har helt enkelt smygdevalverat inför ögonen på folk. Men idag när vi är så globaliserade har företagen ofta kostnader eller intäkter i annan valuta jämfört med hur det var på 1970/1980-talen då sossarna gärna devalverade med den låsta kronkursen vi då hade.

Jag tror det är bra att sprida sina inköp i fler valutor än den svenska kronan. Genom ex vis Avanza har vi idag tillgång till många Europeiska och Nordamerikanska marknader, så möjligheten att sprida riskerna i valuta finns tillgänglig. Jag återkommer nästa vecka när jag gjort mina aktieköp.

Ha en fantastiskt trevlig midsommar o snåla inte på sillen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar