Sidor

onsdag 31 december 2014

Årsrapport 2014

Året som gått har varit ett bra investeringsår, det totala sparandet har ökat med 37,2% medan likvida medlen ökat med 56%. Det är framförallt värdeökning i aktier som bidragit till den höga ökningen av likvida medel. Året började med ett totalt sparande på 237.235 kr och avslutas med 333.764 kr vilket ger en ökning på 96.509 kr, tillskjutet kapital för helåret var 70.500 kr vilket innebär ett månatligt sparande på 5875 kr, ca 18% sparkvot i förhållande till nettoinkomst. Jag är inte nöjd med det låga månadssparandet men året har inneburit stora kostnader för händelser som jag inte tagit upp i bloggen. Händelser av både negativ och positiv karaktär. Kommer att ha som målsättning att förbättra sparkvoten under 2015.

De målen för 2014 som jag satte upp för ett år sedan var,
- 1/3 miljonär
- Minst 100.000 Kr i aktiekapital
- Fördubbla utdelningarna

Samtliga av de ovanstående målen klarades av under året. Strategin under året har varit att öka sparandet i aktier vilket har visat sig vara en bra strategi så här långt. Även den höga andelen av US aktier har gett ett bra resultat när dollarn ökat i pris i förhållande till kronan. Månatlig utdelning med dagens innehav av aktier samt aktuell dollarkurs ger 345 kr per månad i utdelning. Det känns att snöbollen börjar röra på sig lite grann iallafall.

Årets totala utdelningar summeras till 2982 kr, vilket är betydligt mer än förra årets utdelningar som var 1396 kr.

Under året som gått har jag även ökat amorteringarna på bolånen med 12.000 kr per år. Så nu är årsamorteringarna 36.000 kr vilket gör att bolånen kommer vara helt avbetalda inom 15 - 20 år, mycket möjligt att jag ökar amorteringstakten ytterligare under 2015 när ett av lånen ska villkor ändras. Tycker att alla med lån borde passa på att öka amorteringarna när räntorna är så låga. Målen för 2015 som jag sätter upp är,
- 450.000 kr totalt sparande
- 2 månadslöner i räntesparande
- Minst 500 kr i månatlig utdelning
- Sparkvot över 25 %

Till slut önskar jag alla ett gott nytt spar år!

2 kommentarer:

  1. Grattis till att du uppnått dina mål. Du har liknande tankar som jag själv att på sikt förse dig med fina/höga utdelningar... Har du någon tanke om att du ska kunna gå ner i tjänst om 5-10 år och låta aktieutdelningen försörja dig? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, tanken är att kunna få mer fritid i framtiden. Även om det kanske inte går att klara sig enbart på utdelningar inom en nära framtid ser jag t ex att jag går ned i arbetstid, till kanske 60-80% i första hand. Jag försöker även att minska mina fasta kostnader, framförallt kostnader för bolånen genom att öka amorteringar. Och varje hundralapp extra i inkomst varje månad från utdelningar gör stor skillnad i längden

      Radera