Sidor

lördag 1 juli 2017

Månadsrapport Juni


​ Juni var ingen bra månad om jag ser på värdeförändringen i depån, ned nästan 3%. Däremot var det en hyfsad månad med många utdelningar, en liten tröst när värdet går ned i depån. Jag gjorde ett inköp under månaden, kunde inte motstå ett köp i Hennes & Mauritz. Jag tror det blir en bra investering under året, även insiders köper massor av H&M nu när de är så billiga. Rapporten från H&M slog förväntningarna och jag tror aktien bottnat.

Inköp
Hennes & Mauritz- 44st @ 211 kr


Utdelningar Juni
AktieMarknad2017
Johnson & JohnsonUS123.83 kr
IBMUS130.05 kr
Target CorpUS119.65 kr
Exxon MobilUS133.83 kr
Emerson ElectricUS133.48 kr
Wal-Mart StoresUS110.98 kr
Phillips 66US109.24 kr
Total861.06 kr


Utdelningarna i Juni 2017 har ökat med 10,8% jämfört med Juni föregående år.

Läser ibland mörka rubriker om hur ekonomin kommer krascha liknande 1929. Visst kan det komma en börskrasch men dagens situation skiljer sig avsevärt jämfört med 1929. Det finns ingen monetär bas att förhålla sig till för världens valutor vilken är den stora skillnaden jämfört mot 1929, därför anser jag att kontanter är det absolut sämsta att sitta på om en krasch kommer. Investeringar i fastigheter, aktier eller guld kommer klara sig bättre vid en krasch.

Finansmarknaderna är dessutom reglerade och kontrollerade idag jämfört med 1929 då ingen kontroll alls fanns. Dessutom fanns det inga statliga insättningsgarantier då, vilket gjorde att privatpersoner tappade sina besparingar när banker gick i konkurs och det i sin tur skapade bankrusningar när alla ville säkra sina besparingar genom att ta ut pengarna från bankkonton. Detta i sin tur orsakade ännu fler bankkonkurser och spiralen var igång.

Min övertygelse är att det är inflation som kommer förstöra ekonomin och då är ju inte kontanter så bra att ha. Förmodligen kommer det bli problem på fastighetsmarknaden då många har väldigt stora lån och det finns en tröghet innan inkomsterna kommer ikapp vid hög inflation. Här har jag ju också spridit riskerna genom att äga fastighet i ett annat land som inte berörs av en eventuell Svensk fastighetskrasch.

Well, det var månadsrapport och lite funderingar jag hade. Nu hoppas jag att det blir en skön sommar framöver, börsen kommer troligtvis hålla sig lugn under Juli och inget intressant kommer att ske innan Augusti. Trevlig sommar!

1 kommentar:

  1. Krasch eller inte, självklart kommer börsen svänga genom åren, senast nu 2015-2016 när den dippade med ca 20% om jag minns rätt.

    SvaraRadera