Sidor

söndag 15 oktober 2017

Aktie belåning

Jag är kluven inför aktielån, det kan vara en bra hävstång vid börskrasch men därför samtidigt en hög riskfaktor. Kan man pricka sitt aktielån precis när börsen är som lägst kommer det givetvis att fungera bra.

Men betänk att börsen rasat 30% och man då går in med full belåning, sedan fortsätter börsen rasa ytterligare 50%, då kommer aktierna vara tvångsinlösta och förlorade. Den som sitter utan aktiebelåning har fortfarande kvar alla sina aktier och kan bida sin tid när värdet börjar öka igen.

Nu tror jag inte det är så vanligt att man belånar 100% utan att man begränsar sig till kanske 50% och har då en bra marginal. Men det är fortfarande spekulation, för tänk om 1930-talets nedgångar på 90% skulle upprepa sig? Då tror jag de flesta med aktiebelåning skulle blivit tvångsinlösta.

Det är bättre att ta ett annat lån, t ex öka bolånet för att gå in i en kraschad börsmarknad. Då slipper man oroa sig för tvångsinlösen. Problemet är ju att det tar ett tag att få pengarna in på aktiedepån om man väljer att öka sitt bolån. Så det finns både för- och nackdelar med olika variationer på belåning.

Däremot så kan en kredit ge en riktigt bra hävstång under marknadskrascher då tillgång på likvider ofta är begränsad. Så för att sammanfatta det hela kan aktiebelåning vara bra när man fort behöver tillgång till likvida medel. Under en mer utdragen börsnedgång är det bättre att skaffa likvider med ett bolån eller annat lån med säkerhet som inte är aktier.

1 kommentar:

  1. Man bör vara väldigt försiktig med belåning på värdepapper, det kan gå väldigt snett om man har otur. En begränsad andel belåning kan nog ge rätt okej resultat över tid, men då ska den vara just begränsad.

    Själv belånar jag inte min portfölj, har snarare en kassa som jag arbetar med.

    SvaraRadera