Sidor

lördag 29 december 2018

Årsrapport 2018

Då var det slut på året och dags för en summering. Värdet på depån minskade med 5,6% under året pga den allmänna börsoron och HM aktien som inte gått så bra. I absoluta tal har depåvärdet ökat 5,3% från förra året vilket i sig är ett ointressant tal. Jag får ändå vara nöjd med att nedgången inte blev större eftersom HM aktien varit ett blysänke i depån under 2018, men kanske blir en depåraket till nästa års sammanfattning.


Utdelningarna under året blev totalt 18.188 Kr (1.516 kr per månad), vilket är en ökning med 24% jämfört med föregående år. Kurvan går uppåt och största oron inför 2019 är att HM sänker sin utdelning vilket de förmodligen kommer att göra, vi får hoppas att de inte sänker alltför mycket. Jag kommer fokusera på att öka månadssparandet under 2019.


Om vi tittar närmare på hur utdelningen blev per aktie och månad så har 2018 varit ett bra år, dollarn har varit stark vilket bidragit till bra utdelning. Ett flertal nyinvesteringar kommer synas först kommande år. Jag har under året handlat i 3 valutor - Euro, USD och SEK vilket ligger i linje med min plan att ha riskspridning även i valuta.



Årets sista aktieköp gjorde jag 20181228 och det blev en ökning i Electrolux aktien. Totalt köpte jag aktier för 71.897 kr under året och de aktier jag handlat är,
  • Electrolux B
  • Heineken NV
  • Hennes & Mauritz B
  • JM
  • Kraft Heinz Co
Bara att hoppas bolagen gör bra ifrån sig nästa år men vem vet hur länge börsoron kommer kvarstå, kan bli en utdragen nedgång. Det kommer visa sig och när det blir billigt är det bara att köpa mer. Jag ökade sparandet under året och planerar att öka ännu mer under nästa år, jag vet inte i nuläget hur mycket jag kommer kunna öka sparandet eftersom det kommer att bli en del utgifter för resor. Med aktiesparandet och utdelningen (2018) kan jag i snitt handla för 4500 kr per månad. Nedan tabell visar hur inköpen spreds under året,


Jag har i nuläget ett sparande som består av,

  • Amortering 4000 kr per månad
  • Aktier 3000 kr per månad
  • Buffert 2000 kr per månad
Bufferten är framförallt till för driftkostnader vi har för huset i Spanien. Sparandet utgör ca 25% av nettoinkomsten så jag är nöjd men det går givetvis att öka sparandet. Så hur gick det med målen jag satte upp förra året?

  • 500.000 kr aktiesparande
  • Utdelning 2000 kr per månad
  • Mer aktivt bloggande
  • 36.000 kr i aktisparande
Jag nådde inte fram till utdelningsmålet så det får helt enkelt kvarstå till nästa år, och bloggandet blev i princip som förra året så jag kan inte säga att jag nådde det målet heller även om det blev ett par till inlägg jämfört med 2017. Blir ju så att ibland springer tiden iväg och man har fullt upp med annat, men jag ska försöka skärpa mig här. Aktiesparmålet uppnådde jag enkelt iallafall.

Så hur ska målen för kommande år se ut?
  • Ökad utdelning med 32% så nås målet 2000 kr per månad
  • Ökat bloggande
  • 80.000 kr till aktieköp
  • 600.000 kr i aktiedepån
Ska bli intressant att se hur jag lyckas med dessa mål. Nu ser jag fram emot att läsa blogg kollegors årssammanfattning och vill passa på att önska alla läsare ett gott nytt investeringsår 2019!


4 kommentarer:

  1. Bra jobbat oavsett! Har lagt till ditt inlägg på http://www.kanjagblirik.se/2018/12/uppfoljning-2018-sammanstallning-fran-olika-ekonomibloggar/
    Lycka till 2019 och Gott nytt år!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till själv! God fortsättning på det nya året!

      Radera
  2. Grattis till ett fint år, tycker sparandet och utdelningarna ser väldigt bra ut med tanke på ett hus i Spanien också. Best of luck för 2019!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det går bra för dig också! Lycka till med investeringarna under 2019!

      Radera