Sidor

måndag 22 april 2013

Deklaration

Då är deklarationen klar och inskickad! Blir nästan 10000 Kr tillbaka i Juni mestadels beroende på bolåneräntan men även lite förlust affärer i aktier och warranter. Har erhållit 3 utdelningar hittills i år på den grandiosa summan av 688Kr. Nåja, jag ser det som en bra början och det är betydligt bättre än räntesparande. Och fler utdelningar kommer dessutom.

Jag har haft större förlustavdrag än inkomst av kapital dom år jag haft korta aktieaffärer. Det har gett mig insikt i att det är bättre att investera och behålla under lång tid. Många argument emot att köpa och behålla är att man följer med ned i börsfall, givetvis är det så men om man funderar lite så är det ju även sant tvärtom dvs man följer med upp i börsuppgångar. Dessutom köper man till rea under börskrascherna och på så vis blir genomsnittligt inköpspris billigare på de kvalitetsaktier man har så man behöver egentligen aldrig oroa sig och kan sova gott om natten.

Om det blir en större nedgång ( > 10% ) kommer jag flytta lite kapital från räntesparandet till aktiekontot. Om inte fortsätter jag som nu med att sprida mellan räntesparande och aktier. Kommer säkerligen uppstå köplägen förr eller senare och då kan man passa på med nya aktie inköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar