Sidor

tisdag 3 mars 2015

Likvider eller aktier

Är det bäst att ligga i likvider eller aktier i nuläget? Det enkla svaret på frågan är - ja om index är på topp och investeringen är kortsiktig är likvider bäst. Faktiskt lite intressant att W Buffet ägnar ett kapitel i sitt senaste brev till aktieägarna i Berkshire Hathaway, om resonemanget att det är mindre riskfyllt att äga aktier än likvida medel. Givetvis ska det vara aktier i stabila företag som har utdelning.

Själv har jag haft 75% räntefonder och 25% Avanza Zero i PPM portföljen under lång tid, senaste halvåret är fördelningen ändrad till 70/20/10, där 70% är räntefonder, 20% Avanza Zero samt 10% Rysslandsfonder. Utvecklingen har varit relativt dålig i PPM portföljen och jag kommer ändra till att ha minst 80% placerat i indexfond.

Mitt nuvarande sparande har jag valt att ha mestadels placerad i aktier, vilket känts bra och utvecklingen varit riktigt ok. Jag vet att när raset kommer så minskar givetvis aktieportföljen också men jag har kvar samma eller ökade utdelningar om allt går enligt plan. Därför känns det bättre för mig att ligga investerad i sån stor andel aktier idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar