Sidor

söndag 10 januari 2016

Nytt år och nya investeringar


Har haft en skön vistelse i Spanien ett par veckor. Under tiden fyllde bloggen 3 år, känns som tiden runnit på snabbt. Hur som helst kommer jag att göra lite ändringar i rapporterandet, mest beroende på att jag koncentrerar mig på utdelningar.

Så, vad har jag hittat på för spännande under jul och nyår då? Jag köpte mig ett hus i Spanien! Närmare bestämt längs Costa Blanca i närheten av Alicante. Priserna halverades i många områden i samband med bankkrisen 2008 och det är fortfarande bra pris på fastigheter i Spanien. Dock så är priserna på väg upp och jag tror detta blir en utmärkt investering.

Fastigheten köpte jag genom att höja bolånen på min Svenska bostad, på så sätt slipper jag skulder i annan valuta än SEK. Lånade en miljon kr på min bostad och köpte för 80.000 € i Spanien. Detta innebär också att jag har ganska mycket likvider kvar som jag avvaktar lite med. Kan vara bra att ha om det blir en marknadskrasch nu i vår.

Så jag är alltså redan miljonär om jag räknar in fastigheterna i balansräkningen, vilket jag även nämnde när jag började blogga. Har ca 60% belåning i nuläget vilket är helt ok efter ett uttag på en miljon kr. Resekostnader kommer att öka något men o andra sidan kan man leva billigare i Spanien. Och det blir utmärkt att ha denna fastighet när det blir dags att pensionera sig.

Jaha, det var en liten uppdatering av det jag pysslat med under nyårshelgen. Och jag lägger till värdet av denna investering vid rapporterna men skippar Svenska bostaden. Börsen har ju inte heller varit så rolig detta år så det har faktiskt varit skönt att ha semester från börsen också. Ska köpa på mig lite aktier till veckan, finns ett antal att välja på som rasat i pris, rena rama Januari rean på börsen nu.

God fortsättning på det nya året!

3 kommentarer:

  1. finns de något negativt alls med Spanien ?
    Jag kommer nästan bara på positiva saker medans Sverige är mesta delen bara negativa, skyhöga skatter till de läggs de ner fler och fler skolor och högre löner till toppolitiker etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra med ett boende i Spanien både som investering och som fritidsbostad. Blir trevligt att ha som pensionär också.

      Radera
  2. Vad grymt, grattis!! Jag läser gärna fler inlägg om Spanien och om ´hur det går till att köpa hus där!

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera