Sidor

tisdag 26 januari 2016

PPM

Idag uppdaterade jag ppm och tjänstepensionerna. Tjänstepensionerna ligger hos SEB och fondurvalet är inte det bästa, dessutom är det höga avgifter. Men men, jag kör strategin index/ränta och efter justering ligger jag 60% i korta räntefonder och restrerande 40% i Svenska indexfonder.


För tjänstepensionen så kommer jag hålla mig till denna strategi framöver och öka andelen för indexfond nu när vi är i Bearmarket. Målet är att ligga i princip 100% i indexfonder innan nästa Bullmarket.

För ppm är det annorlunda, där finns ett bra utbud med hyggliga avgifter. Så i ppm är fördelningen,
  • Avanza Zero
  • Kort räntefond
  • Rysslandsfond
  • Kinafond
  • Guld


I ppm har jag ökat i Kinafonder, funderar även på att byta Guldfond till råvaror generellt. Liksom för tjänstepensionsfonderna har jag i ppm övervägande andel i korta räntefonder som jag nu kommer växla till aktiefonder. I ppm har jag ca 50% i räntefonder som jag kommer växla till framförallt Kinafonder och Avanza Zero.

2 kommentarer:

  1. behöver du verkligen ett pension sparande ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla behöver pensionssparande, det gäller att försöka maximera det tills pension bara. Tjänstepension går att ta ut från 55 år.

      Radera