Sidor

torsdag 25 maj 2017

Husköp Spanien del 1

Tänkte berätta lite mer om hur husköpet gick till i Spanien. Redan för 3 - 4 år sedan hörde jag kollegor på jobbet som köpte hus i Spanien och då blev jag lite nyfiken på pris och hur det gick till rent praktiskt.

När jag hörde talas om priserna som vissa personer betalat insåg jag att här finns möjligheter att utnyttja fastighetskraschen i Spanien. Dock var jag fortfarande lite skeptisk till lagar och juridik kring köpet och ägandet. Men efter att ha kollat runt på forum , diskuterat med de som redan köpt, insåg jag att det går att göra ett tryggt bostadsköp i Spanien - ungefär som i Sverige.

Små skillnader jämfört med Sverige är

  • Jordabalken, det finns inget sådant i Spanien utan som köpare, har man fullständig undersökningsplikt och kan inte komma o gnälla efter affären.
  • Bygglov, tydligen modifieras bostäderna lite hur som helst och köparen måste kontrollera om utbyggnader, inglasningar etc är Ok.
  • Budgivning, japp det är budgivning även i Spanien men buden är alltid lägre än utsatt pris. Man kan räkna med en prutmån på 10 - 15 procent.
  • Betänketid, som köpare har man tiden på sin sida och behöver inte alls stressa med att genomföra affären. Ett undantag om man hittat ett objekt med många Svenska intressenter. ;-)
  • Mäklare, en fastighet har ofta många mäklare. Säljaren kan ha hur många mäklare som helst. Ofta kan även mäklare underkontraktera sina objekt till andra mäklare.


Det första vi gjorde var att bestämma oss för vilket område vi ska kolla i, det ska finnas en flygplats i närheten som flyg från Sverige har direktflyg till. Och det ska vara möjligt att hitta lågpriser. Till slut flyger man med handbagage enbart och flygresan blir billig.

Vi bestämde oss för Torrevieja i Costa Blanca med 2 flygplatser i närheten, Alicante och även Murcia. Hittills har vi bara flugit till Alicante. Priserna, stränderna och utbudet i Torrevieja passade vår familj väldigt bra. För att hämta inspiration och kolla utbudet använde jag följande sajter,
https://www.idealista.com
http://www.fotocasa.es/es/
https://utland.fastighetsbyran.se
http://www.bjurfors.se/sv/utland/spanien/till-salu-spanien/

5 kommentarer:

  1. Hej, mycket intressant då jag med kikar på bostad i torrevieja. Kontakta mig gärna på Daniel . str��Live.se då jag är lite sugen på mer info gällande köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Torrevieja är perfekt semesterort med 320 soldagar per år. Din e-post är svår att tyda.

      Radera
    2. Du kan mejla mig på miljonkr@gmail.com

      Radera
  2. HEJ!
    Mycket spännande.
    Vad betalar ni ca för en tur och retur till Spanien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är vi 3 personer men dottern betalar vi 75% för och det ligger på ca 4000kr men då har vi valt till incheckat bagage på 20kg. Blir mycket billigare om man flyger med enbart handbagage, kan nog få en resa för runt 3000kr för oss alla tre om vi väljer rätt datum och endast kabinväskor.

      Radera