fredag 26 maj 2017

Husköp Spanien del 2

Fortsätter inlägget om vårt husköp i Spanien.

Jag tror vi kollade marknaden under ett halvår på de sajterna jag postade i förra inlägget innan vi bestämde oss för att åka ned på plats. Här kan man ju göra som man själv föredrar, ex många rekommenderar att provhyra i de områden man tänkt att köpa i. Vilket kan vara bra om man innan inte vet vilken typ av område det är, det finns områden med högre brottslighet och slum som man bör akta sig för.

Nåväl, vi hade på förhand verifierat olika områden och kände alltså till stadsdelarna lite grann innan vi besökte Torrevieja första gången. Vi hade bokat flera dagar med mäklare innan vi åkte ned, men vi lät mäklarna leta objekt utifrån våra önskemål. Även pengar hade vi sett till att ordna med innan vi åkte, vi hade en miljon i likvida medel på bankkontot innan vi flög till Alicante. Så vi hade förberett allting i förväg och det enda som saknades var ett hus i Spanien.

För oss är det SAS eller Norwegian som fungerar bäst, och prismässigt är de likvärdiga, mellan 2000kr - 4000kr för 2 personer t/r från Arlanda till Alicante. Vi hade 3 svenska mäklare inbokade och en Spanjor. Det var den tredje dagen med mäklare som vi hittade det vi sökte, det känns bra direkt när man finner det man söker och vi kände likadant båda två. Det hade givetvis kunnat sluta med att vi inte alls hittat något, men det var vi också beredda på.

Den spanska mäklaren hörde av sig efter vi betalat handpenning och gjort köpet :-). Vi köpte genom Svenskfast och det var jättesmidig affär. Vi prutade 15% på utgångspriset och säljarna godkände priset. Svenskfast hade ett paket man kunde välja till för 3500 Euro och då ingick all juridik, städning, låsbyte, pappershantering. Så det vi gjorde var att betala handpenning 10% på plats, signera köpeavtal och sedan åka till en Spansk myndighet och skriva under fullmakt. Normalt tar det tid hos Notarius publicus men vi gick förbi hela kön och fick pappren fixade direkt.

Efter det behövde vi bara tillse att resterande köpeskilling fanns på mäklarens bankkonto innan tillträdesdagen. Nycklarna kom hem till Sverige med bud. Det var en sak som återstod när vi flög ned andra gången efter tillträdesdagen och det var ett besök på banken för att fixa alla bankpapper. Detta hade de även kunnat göra brevledes men vi skulle ändå göra ett första besök i vårt nyinköpta hus så vi bokade tid med banken på plats.

Om man tänker sköta allt själv får man räkna med att flyga fram o tillbaka ett antal gånger. Det juridiska med avtal, NIE nummer (spanskt personnummer), flytta vatten- och elavtal etc. Jag rekommenderar att INTE sköta allt själv i tron att det ska bli billigare.

Så nu har vi en fastighet vi är extremt nöjda med, har varit där 4 gånger redan och vi flyger dit i höst igen. Kanske firar jul där något år också. Men framförallt när man tänker gå i pension blir det perfekt. Våra grannar är brittiska pensionärer och spanjorer. Det är många permanentboende runt omkring vilket vi också tyckte var viktigt.

Vi hyr inte ut men det kan man givetvis göra och få en liten inkomst, driftkostnaden för allt ligger på ca 15.000kr per år för oss. Vi har då en advokatbyrå som sköter allt juridiska med skatter, deklaration etc samt att vid frågor kan vi alltid få snabb juridisk hjälp. Vi har ordnat så vi har någon som med jämna mellanrum åker förbi huset och kollar att allt är ok, spolar vatten i avlopp så det inte torkar ut, har nyckelhantering om vi glömmer eller tappar våra nycklar, även behjälplig om man behöver hantverkarhjälp utan att man måste vara på plats.

Det var väl det mesta om hur husköpet i Spanien gick till och jag ska svara på de som skickat frågor också.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Tack för intressant läsning
    Vilket område köpte ni i ? Vi håller på att leta leta ibland alla objekt nu
    Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Vi köpte i ett område som kallas för los balcones, strax söder om Torrevieja. Hoppas ni hittar något att köpa.

      Radera