Sidor

söndag 19 augusti 2018

Riskspridning

Min erfarenhet säger mig att det är bra att ha många olika aktier. Även om ett par av mina aktier rasar i kurs påverkas inte värdet på min portfölj nämnvärt. Jag ser enbart på utdelningen som en trigger för att sälja. Men även om det skulle inträffa att ett företag sänker sin utdelning så säljer jag inte per automatik utan överväger mina möjligheter först.

De enda gångerna det händer något är vid bokslut och delårsrapporterna och det är 4 gånger per år. Att ta sig den tid som behövs för att vara 100% uppdaterad går väldigt snabbt och är inte en belastning över huvud taget. Så skälet att man inte hinner med sina aktier om man har många gäller alltså inte mig.

Givetvis om man börjar spekulera kommer det att gå åt mer tid att hålla koll på de bolagen. Men jag har valt att inte spekulera i mina affärer utan köper helt enkelt stabila bolag som är vinstmaskiner, det gynnar även mig på längre sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar