Sidor

tisdag 5 november 2019

Pension

Inför nyår planerar jag att gå mer defensivt i PPM och tjänstepensionsfonderna. Det börjar komma in tecken på en avmattning, oftast innan en börskrasch går allt bra och nyheterna är mestadels positiva - sen smäller det till! Men jag kan givetvis ha fel.

Iallafall brukar jag öka innehavet i likviditetsfonder till 60% - 70% av totala innehavet vilket gör att jag fortfarande kan ta del av börsuppgångar men samtidigt minska fallhöjden avsevärt vid en eventuell börskrasch. Och det gäller att ha indexfonder och räntefonder med låga avgifter. I PPM är Avanza Zero ett perfekt innehav tillsammans med en räntefond som t ex Spiltan Räntefond Sverige. Även indexfonder på andra marknader är bra att ha i sin ppm, gäller bara att se till att avgiften är så låg som möjlig.

Jag tänker byta till en mer defensiv strategi i två steg, i första steget kommer jag se till att ligga 40/60, dvs 40% likviditetsfonder och övrigt aktiefonder. I andra steget kommer jag ha minst 60% likviditetsfonder.

Steg 1 implementerar jag direkt medan steg 2 blir senare i år. Jag tänker att kommande stora köphelger som Black Friday och Jul tillsammans med svenska pensioner som sätts in runt 10:e December blir det lämpligt att applicera steg 2 någon gång i December innan jul och framförallt innan kommande rapporter i Januari.

Jag kommer ha mer än en månad mellan mina ändringar eftersom de tjänstepensionsfonder jag har i SEB ibland tar ut en extra avgift om man byter oftare än en gång per månad. Jag har tyvärr inget val annat än att ha min tjänstepension hos SEB för tillfället då det inte går att flytta dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar