Sidor

onsdag 9 januari 2013

Inspiration

Varifrån kom idèn med denna blog? Faktiskt har jag läst lite olika bloggar om just detta ämne och har sett att väldigt många upphör inom en ganska kort tid. Jag hoppas att personerna som upphör med sitt bloggande fortsätter mot sina uppsatta mål men det är klart att det kan finnas många olika skäl till att man slutar blogga. Förmodligen är det stora omställningar som sker i livet som kan bidra till att bloggandet upphör.

Men jag har gett mig den på att slutföra detta och en blog som inspirerat mig är http://miljonar.blogspot.se/ som är en blog där en person genom skicklighet, tur men framförallt hårt arbete lyckas med sitt mål på väldigt kort tid.

Jag sätter upp rimliga delmål som jag har stor chans att lyckas uppnå, alltför orealistiska mål kan göra att man ger upp lätt. Jag snålar inte heller utan unnar mig saker då och då. Senare i år kommer utgifter för ca 15000Kr som jag redan budgeterat för som går in i kategorin nöjen.

Jag kommer spara mestadels i aktier som ger utdelning samt företag som är stabila men ändå med potential för tillväxt. Vissa defensiva aktier har jag som t.ex. Astra och Securitas men som ger utdelning varje år. Eftersom jag satsar på utdelningsaktier kommer jag inte bry mig om börsnedgångar eftersom jag kommer ha kvar samma antal aktier och fortfarande få ungefär samma utdelning.

Med en årlig direktavkastning på mellan 4 - 6% per år från aktier tar det givetvis ett tag innan detta belopp blir nämnvärt stort. Men redan nu kommer avkastningen ligga på ca 1000 Kr under året och detta kommer att öka och öka. Har tradat med aktier vilket inte passade mig särskilt bra, gick relativt dåligt och jag fick ett "trevligt" förlustavdrag att göra mot inkomstskatten. Nåväl, detta har jag sett som en sorts investering/läropenning och jag vet hur jag reagerar när börsen faller.

Sedan kommer det bli intressant även för mig själv att se utvecklingen av eget kapital då tiden går. Jag har ca 15000 Kr i fasta utgifter per månad varav bostaden (avgift, ränta, lån) utgör 2/3 av detta. Bil är dyrt att ha men ack så bekvämt och ger lite tillbaka genom att det underlättar att storhandla. Priset i matbutiker skiljer sig enormt mycket, att gå ned i närbutiken för att köpa något slutar alltid med att man blir flera hundra kronor fattigare, även om man egentligen inte köpte något märkvärdigt. Så nu blir det till 99% inköp hos stormarknaderna där man får väldigt mycket för pengarna.

Kanske jag kan inspirera någon annan att se över sin ekonomi också!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar