Sidor

söndag 6 januari 2013

Nytt år med nya idéer!

Så nu är det dags att skriva lite om mitt lilla experiment - att nå 1 miljon kronor. Idag är i och för sig många miljonärer om man räknar in orealiserade vinster som bostad, jag tänkte dock inte räkna in värdet på min bostadsrätt eftersom det blir så godtyckligt då. Utan de kriterier jag kommer att räkna in är,
  • Sparande
  • Aktier och fonder
  • Amortering på bostadslån
Genom att räkna in amorteringar jag gör på bostaden som också är ett slags sparande och helt skippa marknadsvärde på bostaden blir det hela mer intressant. Om man ska tro banken är jag idag redan miljonär men det är ingenting man kan veta förrän jag verkligen säljer bostaden och flyttar till en hyresrätt. Så därför skippar jag värderingen av bostaden helt och hållet, jag måste ju ändå bo någonstans.

Jag kommer att ge rapporter månadsvis hur det går och till att börja med ska jag redovisa nuläget 2013-01-06.

Amortering bostad 102000 Kr
Buffertkonto 11000 Kr
Aktier & fonder 23911 Kr
Summa 136911 Kr

Mål 2013
  1. 200000 Kr
  2. En månadslön på buffertkontot
Dessa mål borde vara möjliga att uppnå under året, enbart amorteringar kommer vara 24000 kr under året. Dessutom kommer det in kapital till midsommar - skatteåterbäringen!!

Minsta 1500 Kr per månad går till aktie och fondsparande. Dock sparar jag ihop till en större summa innan jag gör aktieaffärer eftersom courtaget är i dagsläget 39 Kr. Buffertsparande håller jag minimum till 1000 Kr varje månad, ofta blir det större belopp. Månadslönen ligger netto strax under 30000 Kr så jag ska sätta in minst 19000 Kr till buffertkontot under året.

Buffertkontot är som det låter ett konto jag kommer använda om det behövs så det kan säkert gå upp och ned men jag ska försöka hålla detta konto så det alltid finns en månadslön på detta. Det ger en känsla av trygghet att veta att man klarar sig en månad utan lön om detta skulle hända.

I senare inlägg kommer jag även redovisa vilka aktier jag har och fördelningen av dessa. Jag har i princip enbart svenska aktier som ger utdelning. I framtiden ska jag även kolla på utländska aktier men utdelning på utländska aktier beskattas och blir krångligare att hantera eftersom detta ska tas upp i deklarationen om man vill ha tillbaks den skatten. Svenska aktiers utdelning är helt skattefria på ett investeringssparkonto (ISK) och kontot beskattas med en schablonskatt som i nuläget är extremt låg och dessutom kan jag kvitta ränteutgifter på lån mot denna skatt.

Det var mitt första inlägg så nu får vi se hur det går i framtiden. Hoppas jag kan inspirera någon annan också. Sen är det faktiskt så att pengar inte är allt, hälsan är sååå mycket viktigare än Kr på bankboken. Men jag tror att man kan må lite bättre genom att ha en trygghet i sitt sparande.

Faktum är att jag ska fira lite grann när jag nått 150000 också som är ett trevligt mål på vägen...

God fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar