Sidor

fredag 14 juni 2013

Inköp

Kunde inte motstå ett inköp i Holmen. Ett stabilt bolag med stabil balansräkning och hög direktavkastning på drygt 5%. Det som var trigger för inköp är nyckeltalet kurs/ek som i nuläget är 0,7 vilket innebär att börsvärdet är mindre än företagets verkliga värde - således är det en bra rabatt på aktier i Holmen.

Jag ser Holmen som en tråkig men stabil kassako vilket passar min investeringsfilosofi alldeles förträffligt. Dessutom har bolaget en kompetent ledning och mycket trovärdiga majoritetsägare där Lundbergs äger en tredjedel.

Jag baserar aldrig mina beslut på insiderhandel men kan även notera att VD köpte 10000 aktier i slutet av Maj.

Holmen håller på att trimma sin olönsamma pappersverksamhet och detta sker under September och kommer att bidra till bättre siffror. Investeringar i elproduktion görs kontinuerligt och är en intressant sektor att vara delägare i. Dessutom har Holmen stora tillgångar i mark och skog vilket jag ser som mycket positivt.

Så i grunden var det rabatten kurs/ek på 0,7 som gjorde att jag köpte, denna parameter kommer med tiden att närma sig 1 vilket alltså innebär högre kurs. Det är möjligt att jag köper mer senare om denna rabatt kvarstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar