Sidor

måndag 19 augusti 2013

Snart dags för inköp

Det börjar dra ihop sig för kvartalsvisa inköpet, finns inte så många aktier att välja på om man som jag vill ha mer än 4% avkastning. Kanske blir inköp när börsen står på topp men det vet man ju inte förrän långt senare. Några aktier som kan vara intressanta i nuläget,
  • TeliaSonera
  • AstraZeneca
  • Ratos
Oriflame ser onekligen intressant ut i nuläget men jag avstår från inköp i denna just nu. Ett par andra aktier jag funderar på är Byggmax och Betsson. Faktum är att jag varit kund på Byggmax rätt ofta sista tiden eftersom jag har renoverat lite hemma och är faktisk äntligen färdig. Byggmaterial är dyrt, riktigt dyrt faktiskt och då har ändå Byggmax bra priser. Framförallt är deras affärsidé enkel att förstå och det är alltid ganska mycket kunder hos den lokala Byggmax jag handlat på.

Well, jag har tid att fundera ett tag till innan det blir dags för inköp i slutet av månaden. Generellt känns det lite dyrt och att det finns en chans för tillbakagång snart men det kanske fortsätter upp ett halvår till, vem vet? Jag har iallafall bestämt mig för att göra kvartalsvisa inköp tills dess att nästa börsnedgång kommer.

Och sommaren börjar dra sig mot sitt slut men hösten är alltid en trevlig period också förutom November, den månaden kan man hoppa över tycker jag :-). Kanske planera en höstresa?

4 kommentarer:

  1. Oriflame har haft ganska mycket problem...hade mycket oriflame aktier förut....har köpt deras produkter ibland, men upptäckte att det fanns inget av intresse denna höst. Inga roliga eller bra produkter. Dom är lite "efter" hudvårdsteknologin, om dom inte lurar på något stort runt hörnet=)
    Du har rätt, vi har haft planer på att bygga i två våningar. Blir billigare, men också bättre utsikt över havet =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant beträffande Oriflame. Jag frågade även min fru vad hon tycker om Oriflame och hon sa i princip samma sak som du, att de inte har intressanta produkter.

      Radera
  2. Sprang på din blogg här idag, och kommer nog att följa den lite smått.

    Intressanta inköpsförslag du hade här för dina kvartalsinköp. Har skrivit lite småtankar om dem alla i mitt senaste inlägg.. ;)

    Personligen tycker jag Oriflame är en mycket attraktiv aktie på dessa nivåer. Det ligger förvisso mycket i det "Minna" ovan säger. Och det är just därför de bör ta lite nya grepp om sina "mogna" marknaden, läs västeuropa. Samtidigt satsa vidare med beprövade metoder på sina tillväxtmarknader. Och ha i åtanke att trots de "turbulenta" tiderna, genererar de fortsatt hyggliga vinster, har en aktievänlig utdelningspolitik (de behöver inte plöja tillbaka så mycket av sina vinster i investeringar på nya marknader med sitt koncept), och handlas just nu på i det närmaste 5-årslägsta! Helt klart värt en satsning!


    SvaraRadera
  3. Kul att du följer bloggen. Det blev Coca-cola istället för ovan nämnda aktier. 😊

    SvaraRadera