Sidor

lördag 9 november 2013

Mörk årstid

Det är mörkt ute nu, den här årstiden skulle jag helst vilja slippa. Skulle vara trevligt med lite snö ute nu som lyser upp. Tänk om det gick att snabbspola November och Januari månad! Nåväl, jag åker iallafall iväg en vecka till värme och sol snart.

Jag gjorde en ändring i portföljen i veckan som gick, sålde alla Securitas och säkrade därmed en bra vinst. Deras rapport var ingen munter läsning, tror att konkurrensen kan ställa till det för Securitas i framtiden så dom går ännu sämre.

Jag gjorde en index analys i Juni tidigare i år och tänkte följa upp denna - är vi på väg mot dystrare tider även på börsen? Denna gång tittar jag på Dow och OMXS. Börjar med OMXS,

Det börjar bli nära en förmodad topp nu, drygt 8% till motståndslinjen från tidigare toppar. OMXS borde alltså kunna nå ungefär 440 innan en korrektion sker. Vad detta blir för OMXS30 gissar jag att det blir runt tidigare 2007 topp, 1320 - 1330 ungefär. Det är inte långt till denna nivå för OMXS30, enbart 3% - 4% från dagens nivå. Vi fortsätter att kolla hur Dow Jones index ser ut.
För DJI är det 6% kvar från dagens nivå innan motståndslinjen nås och då kommer DJI att hamna på 16500 - 16600 ungefär.

Även om man inte tror på TA kan man faktiskt utnyttja det till att åtminstone vara förberedd på att en korrektion kan inträffa vid dessa nivåer. Dvs, köptillfällen med rea!!! Botten noteringen för DJI är nu snart 5 år sedan, i Mars 2014. Så denna uppgångsfas är nästan 5 år i nuläget. 4-5år upp och 1-2år ned! Alla bitarna börjar falla på plats.

Vi får helt enkelt avvakta lite och se vad som händer ett halvår framåt och se en eventuell börsnedgång som ett ypperligt tillfälle att köpa aktier billigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar