Sidor

onsdag 6 november 2013

Nytt ATH

Då är portföljen på nytt All Time High igen. Trevligt!! Får gärna fortsätta upp lite till. En koll i charten visar på att det finns möjligheter att nå nya rekord för OMXS30 index innan året är slut. Men det finns likaväl en chans att en nedgång tar vid och kan ta ned index mot 1200 innan nya höjder nås.

Så TA säger inte så mycket om det ska upp eller ned just nu men det charten visar är att trenden är fortsatt upp och tills annat inträffar ska börsen helt enkelt upp oavsett om det kommer små rekyler under uppgången. Det finns nu goda möjligheter att index kan nå upp mot 1400 eller till och med högre. Visst, det kommer en börskrasch men i nuläget är trenden fortsatt upp och sannolikheten är således att uppgångar är vanligare än nedgångar.

Den horisontella linjen vid ca 1300 är toppnotering från år 2007. Trendkanalen visar eventuella stöd och motstånd på vägen och det är vanligt att en chart följer detta. Vi får se hur den fortsatta resan för index ser ut.  Stängning över den horisontella linjen borde ge ytterligare fart upp så då blir det riktigt intressant. Den långa upptrenden är intakt och startade 2011 och så länge detta gäller är det Bull-market.

5 kommentarer:

  1. TA är ett verktyg som jag oftast ställer mig lite skeptisk till av de anledningarna... ;) "Trenden är just nu upp, men om det går ner då kan det börja gå ned istället".

    Men förhoppningsvis kan det komma till användning för några..

    Våra trygg- och tråkbolag Astra och Telia har tuffat på riktigt bra.. ;)

    mot nya ATH!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trenden blir mer tydlig i ett diagram och det är ett komplement till fundamental analys. Jag använder det för att se vart börsen är på väg.

      Radera
    2. Och yesss! Tråk Telia/Astra har tuffat på bra. Precis så som jag vill ha det.

      Radera
  2. Visst kan det kännas trevligt att se hur värdet på portföljen växer, men samtidigt så innebär stigande kurser att jag får det allt svårare att hitta något köpvärt...

    Jag vill köpa mer svenskt, men i nuläget så blir det mest amerikanskt eftersom jag kan hitta fler köpvärda bolag där. Skapar lite obalans i min portfölj, men det är inget större problem på kort sikt.

    Får väl se det som ett angenämt problem att "beklaga" mig över att börsen stiger :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer att det blir svårare att hitta köpvärda svenska aktier. Det finns dock ett tiotal bolag på Large Cap som har bra direktavkastning (>= 4%) fortfarande om utdelningen inte sänks. Telia, Astra, NCC, Skanska, Holmen, Castellum för att nämna några. Jag tror även på amerikanska bluechip företag, dessa står stadiga även vid börsnedgång.

      Radera