Sidor

lördag 25 januari 2014

Korrektion eller ras?

Senaste veckans kraftiga nedgångar urholkar värdet i portföljen. Men frågan är om det är en mindre korrektion eller start på en längre nedgång? Personligen tror jag att det är en korrektion på 10% - 15% från toppen förra veckan. Efter korrektionen startar förmodligen sista uppgången innan börskraschen inträffar.

Men om den uppåtgående trenden bryts i denna nedgång blir det säkert kraftigare ras. En nedgång oavsett om det är en korrektion eller börskrasch passar mig bra just nu, handlar aktier på vägen ned - väntar dock någon månad eller två innan jag börjar handla.

Portföljen får ligga orörd så länge inga större försämringar inträffar för utdelningarna. Jag gjorde årets första köp i veckan - Agrium inc. (AGU:NYSE). Med detta köp är jag nu inne i jordbruksbranschen vilket borde vara en säker tillväxt bransch då befolkningsmängden fortsätter att öka. Kvartalsvisa utdelningar som har höjts ett flertal gånger senaste åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar