Sidor

söndag 8 februari 2015

Utdelningar

Utdelning från sitt sparade kapital, oavsett om det är från räntesparande, aktier eller annat, är en skön känsla och gör att man vill spara mer och mer. Och för min del är det viktigt att bibehålla utdelningarna oavsett hur börsen går. Marknaden styrs mycket av känslor förutom robotar :-() , inom en snar framtid tror jag vi får uppleva "rädsla" som gör att kurserna överdrivs negativt. Den som då handlar är en vinnare! Men det låter enklare än vad det är.

Att koncentrera sig på att bygga upp utdelningar gör att det spelar mindre roll vad börsindex står i, det gör det enklare att handla även om en aktie är dyr. Att spara och handla kontinuerligt gör att börstopp och börsbotten inte spelar någon större roll, klart att det är roligare att handla när det är "billigt", men eftersom jag även handlar när det är dyrt jämnar det ut sig i slutändan. Det sparade kapitalet är motorn som förfinas över tid...

Detta diagram visar hur mina utdelningar sett ut hittills och själv tycker jag det ska bli intressant att se det kommande år. April är månaden då mest utdelningar betalas ut, ska försöka ändra detta så det blir jämnare utbetalningar under året, men det är inte det viktigaste för valet av mina inköp.

En titt på hur det kommer se ut under året med den information om utdelningar jag hittills fått. Lite jämnare har det blivit, utdelningar i Maj är nästan som för April. Känns även roligare när det kommer in pengar på kontot varje månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar