Sidor

måndag 11 mars 2013

Sålt Ratos

Jag sålde alla aktier i Ratos idag. Har funderat kring hur jag ska göra med dessa aktier ett tag och idag bestämmde jag mig för att sälja dom. Anledningarna,
  • Jag har svårt att sätta mig in i bolaget
  • Nya VD:n fick en saftig bonus trots dåligt resultat, vinsten har minskat senaste 3 åren
  • Utdelningarna de senaste 2 åren har varit mycket större än vinsten, ej hållbart i längden.
  • Har gett sig in i olje/gas branschen, visserligen servicesidan men känns fel helt enkelt. Köper hellre Statoil, Exxon eller annat bolag om jag vill ha aktier i denna bransch.
  • Eget kapital har minskat från 15,8MSek 2008 till 12,4MSek i nuläget
  • Prat om behov av nytt kapital via preferensaktier

Möjligt att dom kommer lyckas men jag hoppar av nu iallafall.

Marknaden känns fullvärderad i nuläget och jag kommer därför avvakta nästa rekyl innan köp. Jag tror det kan bli en kortvarig nedgång innan uppgång startar för slutgiltig topp. När det gäller slutgiltig topp tror jag vi får se den i år Q3/Q4. Men jag kommer kontinuerligt hålla koll på marknaden och köpa när det finns köplägen under resans gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar