Sidor

lördag 16 mars 2013

Tålamod

Jag anser att tålamod är ett av det viktigaste attributet för en investerare. Varför kanske någon undrar? Jo enbart därför det behövs innan man investerar i något liksom det behövs efter investeringen. Man kan räkna på siffror och hitta undervärderade företag som det ibland tar väldigt lång tid innan marknaden inser detsamma. Och som i nuläget, hittar man inget att investera i så avvakta. För det kommer en tidpunkt förr eller senare som det uppstår bra köplägen.

Förutom tålamod är starkt psyke oerhört viktigt. När ens aktier rasar i pris måste man ha insikten om att marknaden har fel och att fakta finns i bolagsrapporterna.

Vi står inför något nytt idag, Dow Jones på all time high trots att makrostatistik som presenteras inte motsvarar dessa höga värderingar. Då är det viktigt att inse att marknaden sällan har rätt i det korta tidsperspektivet. På samma sätt som marknaden ibland värderar bolagen löjligt lågt kan densamma värdera bolagen löjligt högt. Det är dit vi är på god väg - värdering av bolagen alltför högt. Då är det en god idé att ha tålamod och vänta ut tills det vänder åt andra hållet.

Jag tror inte vi behöver vänta speciellt länge innan goda köptillfällen uppstår. Min tro är att det blir en nedgång innan sommaren som öppnar för köptillfällen. Kom dock ihåg att ha tålamod och vänta innan köp.

Eller så köper man varje månad och på det sättet behövs inget tålamod, jag ser inga problem i detta heller. Framförallt blir det enklare, man väljer ut ett antal bolag och så köper man konstant utan att bry sig om aktuell kurs. Kan vara bra att alltid ha likvider som man kan använda vid nedgång dock.

2 kommentarer:

  1. Min syn på USA: Jag har legat hårt på USA sedan valet, då jag drog en korrekt chansning på företag som skulle gynnas av att Obama skulle vinna. Däribland Obamacare. Om du har kikat på Russel3000 så är de flesta av aktierna dom har gått allra bäst i år i healthcare. Pfizer och Teneth Healthcare är bra innehav, t.ex.

    USA:s fortsatta utveckling ligger i fracking-metoden (oljeupphämtning ur marken), vilken har satt USA på toppen av oljeproducenterna åter igen.

    Vad du tänker långsiktigt är bra. Att följa med trenden går alltid för sig. Dock tycker jag att du bör hålla koll på moving average över ett långsiktigt perspektiv, vilket är ett väldigt enkelt sätt att få översikt över trenden. Just nu vill du alltså gå emot trenden.

    Det är mycket möjligt att du får gehör för den tron i maj, sådom uttrycket lyder: Sell in May and go away. Långsiktigt finns det dock mycket att hämta i USA, men procentuellt kommer vi inte fara fram så aggresivt som nu på senare tiden.

    Vad gäller huruvida du ska sälja av en aktie vid nedgång beror på hur hög risk och hur lång horisont du har. Om du handlar långsiktigt skiter du i upp- och nedgångar, följ trenden. Om du handlar bara för att hålla i ca 12 månader bör du sälja om den inom kort når en 20-dagars lågpunkt.

    Men mycket är trial and error, detta är hur jag gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat på USA aktier och kommer förmodligen göra en investering snart. Mycket beroende på den låga dollarkursen vi har i nuläget, som stiger när börsen går ned så jag tror att jag köper snart. Jag köper för att äga långsiktigt så i princip stämmer det du säger att upp- och nedgångar spelar mindre roll. Det blir någon av de 4 jag har på bevakningslistan i så fall.

      Radera