Sidor

söndag 8 september 2013

Clas Ohlson Rapport Q1

Rapporten innehöll inga direkta överraskningar, försäljningen har ökat något i alla länder de är verksamma i. Expansionen fortsätter, 4 nya butiker under kvartalet jämfört med 5 nya butiker förra årets q1. En intressant punkt i rapporten är att Clas Ohlson nu ska ge sig in på Tyska marknaden under 2014. Jag hoppas dom fortsätter på nya marknader i Europa för jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera även i Södra delen av Europa med Frankrike och Spanien som exempel. Men det ligger mycket längre in i framtiden, först in i Tyskland vilket blir spännande att följa.

Problemet för Clas Ohlson med nya marknader är varumärket, det kostar säkert massor i marknadsföring för att nå ut på en ny marknad när varumärket är okänt. Hennes & Mauritz hade samma problem när dom expanderade i början och alla vet vi ju hur det gått sedan dess.

Så länge expansionen fortsätter och försäljningssiffrorna går åt rätt håll behåller jag, kan t.o.m bli att jag ökar så småningom vid rätt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar