Sidor

måndag 23 september 2013

Pension

Gjorde en pensionsprognos idag och kom fram till följande, uttag av pension vid 55 år fyllda:

55-61 -> 3900 Kr / månad
61-62 -> 20.000 Kr / månad
62-65 -> 27.500 Kr / månad
65-     -> 29.000 Kr / månad

Om jag nu siktar på att gå i pension vid 55 år så kommer jag att ha minst ca 5000 Kr per månad under ett antal år, sedan blir det betydligt högre belopp. Jag räknade upp lite grann eftersom jag kallt räknar med att tjänstepensionen kommer öka så pass mycket tills den dag jag fyller 55, förmodligen kan jag få tjänstepensionerna att öka ännu mer. Men låt oss säga att det blir 5000 Kr per månad så motsvarar det en 4%-ig utdelningsavkastning av 1.5 miljoner kronor.

Detta innebär ju faktiskt att utdelningarna inte behöver bli så stora för att täcka omkostnaderna. Jag tycker 55 år är lagom ålder att ta ut pension och njuta av livet man har kvar och det ser ut som det inte kommer bli några problem alls.

Sen vet man ju inte vad politikerna hittar på för sattyg innan man har en chans att ta ut tidig pension, men det är det jag siktar på i nuläget iallafall. Eller kan man gå ned på deltid, det kan nog vara rätt skönt att gå ned i arbetstid och jobba ett par, tre dagar per vecka också om det nu mot förmodan inte skulle fungera att gå i pension vid 55. Men jag har ändå ganska många år kvar tills dess så hoppet lever!! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar