Sidor

tisdag 19 februari 2013

Bra start på året!

Jag är imponerad över hur stark börsen hittills varit i år, trots stundtals dåliga nyheter har nedgångar uteblivit. Var precis inne i ppm portföljen och slängde ett öga och den tuffar på bra, 5% per år sedan start. Kommer ihåg när ppm introducerades runt millenieskiftet, utan strategier och fondkunskap gav man sig in och placerade.

Det var i och för sig inte jättestora summor i början, har för mig att man fick börja runt 20000Kr. När sen kraschen kom blev det inte mycket kvar, jag lät fonderna ligga som dom var och eftersom jag viktat mot it så låg jag runt 3000Kr när det var som sämst. :-)

Det tog några år innan jag gjorde ett nytt försök, denna gång spred jag fondplaceringarna mellan 5 - 6 fonder kommer jag ihåg. Innan 2008 kanske jag gjorde 3 - 4 aktiva val i ppm'en, dock mer än många andra. ;-) Sensommaren 2008 gjorde jag en omplacering och det var mest tur att jag klarade mig så bra. En av fonderna jag valde var en guldfond i USD, denna gick upp mer än 40% fram till Januari 2009 då jag viktade om igen. Därefter hade jag en väldigt defensiv placering i räntefonder vilket inte alls gav så mycket. Idag är ppm värd 195596 Kr och utöver det har jag ITP på 320136 Kr, allmän pension är i nuläget 1518262 Kr så totalt blir det 2033994 Kr i pensionskapital.

Jag var även väldigt aktiv under hösten 2008 i aktiemarknaden, jag räknade ut att jag omsatte ca 6 Miljoner kronor. Och deklarationen för 2008 var riktigt jobbig, hade 20 K4 blanketter eller nåt liknande, dessutom hade jag en försäljning av fastighet att ta upp i samma veva. Men det gick bra, tack för att Excel finns! :-D

Det var kapitalet från husförsäljningen som jag handlade med på börsen under 2008. Blev ett "trevligt" förlustavdrag som jag delvis fick kvitta mot inkomstskatten. Idag ser jag dessa pengar som läropengar och även stämningen hur det var under hösten 2008 var nyttig att uppleva. Girighet och rädsla i sina renaste former... :-)

Lärpenning för mig var främst:
  • Trading är inte för alla
  • Belåna inte aktier eftersom rädslan gör att man säljer för tidigt i vinnande aktier
  • Lyssna inte på bruset från börsforum/tidningar, utan kör efter egen strategi
    • När det ser som mörkast ut, det är då rikedom skapas
  • Satsa på kvalitativa bolag, skippa raketer och annat skit
  • Efter regn kommer sol

 Jag var inne o trejdade i både AIG och Lehman Brothers, kunde göra 3000Kr på 10 min vissa gånger. Det var som ett lotteri, liknande det som skett i NAUR efter deras krasch. Så därför, aldrig mer in i skit aktier. Men det är ändå med viss nostalgi man ser tillbaks på hösten 2008, forumen var väldigt aktiva då. Jag tror att det kommer igen men om det blir i år eller nästa år har jag ingen aning om utan jag kör efter min egen strategi nu och bryr mig inte om hur börsen går.

TA har jag hållit på med ganska länge och känner mig bekväm med men jag kan inte säga om det är en topp nu eller botten iallafall. Jag provade Nordnets realtidsapplikation redan 2001 och satt med denna igång när flygplanen flög in i WTC byggnaderna. Det kom en spik ned i kurserna - sedan kom ett telegram. Hur kan man förutsäga detta med TA? Jag vet idag att det går inte, därför har jag lagt ned trejding eftersom det passar inte mig helt enkelt.

Läser även på börssnack (DI:s forum) hur det översvämmas av köp! köp! denna frimärksaktie så blir ni rika. Tror tyvärr många faller för frestelserna att köpa efter hur andra helt oseriösa skribenter skriver om hur bra företag är.

Nåväl, andra måste ju också få betala sin läropenning. Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar