Sidor

måndag 11 februari 2013

Nuvärdesmetoden & Findus

Hittade ett väldigt enkelt sätt att beräkna vad jag ska betala för en aktie idag (nuvärdet) med ett fåtal parametrar. Tar Axfood som exempel:

Utdelning: 12Kr
utdelningstillväxt: 0,5%
avkastningskrav: 5%

nv = 12 (1+0,005)/(0,05 - 0,005) = 268Kr

Alltså om jag tror att Axfood utdelning kommer växa med 0,5% per år, ge en direktavkastning på 5% och dagens utdelning är på 12 Kr ser jag att den är köpvärd för 268Kr. Sedan kan man enkelt lägga till den säkerhetsmarginal man vill ha. Exempelvis vill jag ha 30% säkerhetsmarginal - 268*0,7 = 187,60Kr är den kurs jag går in på i så fall.

Kan vara en användbar ekvation för alla som investerar i utdelningsaktier, väldigt enkel att tillämpa. En mer detaljerad förklaring finner ni här nuvärdesmetoden.

Från det ena till det andra - Findus lasagne! Jag är inte direkt förvånad att matindustrin hittar sina sätt att tjäna mer pengar utan att höja priset på slutprodukten. Tror tyvärr detta är ganska vanligt förekommande att i smyg sänka produktionskostnaden. Det som skiljer detta fallet mot t.ex när Swedish Match sänkte innehållet i snusdosan till 45gr istället för 50gr och tog samma pris är att innehållsdeklarationen säger en sak om maten och innehållet ett annat. Det är brottsligt som jag ser det. Swedish Match tryckte vikten på 45gr iallafall men nämnde ingenting om det, detta är inte brottsligt.

Finns säkerligen många exempel man kan hitta där stora matproducenter eller deras leverantörer försöker lura kunderna. Ett företag som Findus borde upptäckt detta långt tidigare, stickprover där dom genomför olika prover borde vara standard inom branchen. Nu blir det mycket badwill iallafall för Findus och det kan dom ta så kanske dom lär sig att kontrollera kvalitén i sina produkter. Inte för att jag kommer köpa någon halvfabrikat produkt ändå eftersom jag hellre lagar mat utifrån råvaror själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar