Sidor

lördag 2 februari 2013

När ska man köpa och vilka aktier?

Jag har försökt ta fram lite kriterier för när det är lämpligt med inköp av aktier och lyckats få fram ett antal lättförståeliga punkter. Eftersom jag har som mål att ha en diversifierad portfölj så kommer det nog innebära mellan 10 till 20 bolag från olika sektorer. Tillsvidare har jag avstått att handla utländska bolag men det kommer en tidpunkt när jag köper utländska aktier också.

Det finns många bolag jag vill ha in i portföljen men jag tar det lugnt och avvaktar tills rätt tidpunkt uppstår för ett köp. Kriterier jag hittills funderat fram.
  • Bolaget har en utdelningspolicy att minst 50% av vinsten delas ut.
  • Bolagets egna kapital ska ha ökat minst 15% per år senaste 10 åren.
  • Bolaget går med vinst även under dåliga tider.
  • Bra förståelse för bolaget. Exempelvis,
    • vad tjänar bolaget pengar på?
    • Vilka marknader är viktiga?
    • Hur påverkas vinsten av makrohändelser?
    • Kompetent ledning?
    • Vilka är majoritetsägarna?
  • Soliditet > 50%
  • Likviditet > 2 dvs bolaget ska klara av att betala sina kortfristiga skulder dubbelt upp med omsättninstillgångarna.
  • P/E lägre än snittet för de senaste 10åren.

Jag måste erkänna att jag inte provat mina kriterier på redan befintliga innehav utan försöker hitta ett sätt för att avgöra när jag ska göra ett köp. Möjligt att jag reviderar listan under resans gång men det är ett första utkast iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar