Sidor

måndag 4 februari 2013

Förväntad nedgång

Att börsen skulle vända ned någon dag var inte helt oväntat, kan inte stiga 5 %-enheter per månad. Dessutom kan det ju uppstå köplägen, dock för liten nedgång för detta just nu så det är ingen mening att stressa med inköp utan bättre sitta still och avvakta.

Har funderat på fördelningen med likvider och aktier ska se ut och på min PPM samt mina ITP fonder har jag valt en strategi om 60% aktiefonder och 40% korta räntefonder i nuläget. Aktiefonderna ska helst följa index och i PPM är det inga problem eftersom där finns Avanza zero, värre är det med utbudet för ITP fonderna och det är inte mycket att göra någonting åt eftersom utbudet ser ungefär likadant ut på de olika ITP förvaltarna som är valbara. Tanken är att justera detta när någon av fonderna ökat/minskat 5%-enheter så förhållandet mellan "likvider" och aktier blir oförändrat. Eftersom räntan är låg och förmodligen bottnar eller har kanske redan gjort det håller jag mig till korta räntefonder som egentligen varken ökar eller minskar i värde. När räntan är hög och det är på väg utför kommer jag ligga i långa räntefonder.

Strategin blir liknande upplägg för aktiedepån, däremot kommer fördelningen ligga 80/20 eller kanske 85/15, har inte räknat riktigt på detta. Visserligen får man ju en viss avkastning på räntekonto också men avkastningen på aktier är högre. Jag måste ta mig en funderare kring detta för visst vill man kunna köpa när det blir rea på aktier.

Egentligen hoppas man ju på billigare aktier vilket känns lite konstigt, utdelningen kommer ju ändå och dom man redan har kommer man att ha kvar oavsett hur börsen går. Men måste erkänna att det är en ganska skön känsla att inte bry sig om hur börsen svajar. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar