Sidor

fredag 8 februari 2013

FA eller TA

Det brukar alltid vara diskussion kring metoderna Fundamental analys och Teknisk analys vilken som är bäst. Personligen ser jag bara fördelar att använda båda metoderna. FA är ett måste för att ta reda på ett bolags värde och framtida tillväxtmöjligheter. TA ger en överskådlig blick hur marknaden ser på ett bolag, man skulle kunna säga att de psykologiska effekterna är inbakade i TA och därigenom se en lämplig ingångsnivå.

Jag håller även på att slipa på FA analyser och det finns mycket att lära sig kring detta. En av de viktigaste svaren som FA ger är hur ett företag är värderat och vad som är rimlig aktiekurs. Detta gör att man kan tryggt behålla en aktie oavsett hur marknaden värderar densamma vid ett givet tillfälle. Ofta har marknaden fel i det korta perspektivet men i det långa loppet brukar värderingen bli korrekt. Detta är lite filosofiskt tänkande men om man ger ett exempel så inser man att det faktiskt är så. Jag kan aldrig få mer betalt för en aktie än det som en potentiell köpare erbjuder vid ett givet tillfälle, däremot kan jag få betalt det jag kalkylerat vid en annan tidpunkt givet att jag räknat rätt. Det är just detta som gör FA kombinerat med TA kraftfullt.

Först gör jag en FA analys som i mitt fall är viktigast för att få en värdering av företaget. Därefter använder jag TA för att hitta en lämplig ingångsnivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar