Sidor

tisdag 26 februari 2013

Minusdag

Idag var det en dålig dag på börsen, nedgång på 1,4%. Mycket beroende på italien och hur dom röstar där. Men men, blir det fortsatt nedgång? Vi får se men det spelar mindre roll egentligen.

Jag ser nedgångar som investeringsmöjligheter men idag var det för lite nedgång för att det skulle bli någon super investering. :-)

Vi tar dom psykologiska faserna i en nedgång bara för att påminna oss om dom,
På toppen: Lyckorus (där är vi inte idag anser jag utan ganska långt ifrån...)
Nedgång startar: Ängslan (Lätt att skaka av)
Nedgång fortsätter: Självförnekelse (Satsar enbart på stabila bolag och dom klarar detta)
Nedgång fortsätter: Rädsla (Har jag tänkt fel i mina investeringar?)
Nedgång fortsätter: Desperation (Alla mina investeringar känns fel)
Nedgång fortsätter: Panik (Sälja eller inte?)
Nedgång fortsätter: Kapitulation (Skiter i aktier nu, det får gå som det går)
Nedgång fortsätter: Förtvivlan (Jag har förlorat allt jag kämpat för)
Uppgång börjar: ... (Nu skapas maximal rikedom)

Psykologiska effekten är större än vad många tror. Men det är när det ser som mörkast ut som allting vänder.

Ponera att vi står inför en nedgång på 90% vilket ter sig larvigt i nuläget, men om det verkligen händer? Hur många ger upp då?

Läst många bloggar som skrev under nedgången 2008 och vissa tog stora chanser under hösten 2008 med lån etc. Om vi då fortsatt nedgången hade dessa personer förmodligen gett upp, det är min tro. Därför är det så viktigt att aldrig gå in på aktiemarknaden med belånade medel. Detta borde vara ett mantra för en värdeinvesterare att aldrig investera med lånade pengar eller pengar som behövs de närmaste 5 åren.

Skulle vi idag få en nedgång på 90% tror jag att många skulle ge upp långt innan botten och förlora massor av pengar helt i onödan. Dem som har en strategi att börja köpa när det går ned och fortsätter oavbrutet kommer stå som vinnare men detta kräver nerver av titanium.

Jag har min strategi klar, har ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar